Autonvalmistajan suosittelemaa renkaskokoa kannattaa käyttää autossa. Silloin auton ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan. Auto toimii ajoteknisesti siten, kun se on suunniteltu toimivaksi.
Tässä tekstissä on mainittu jo useamman kerran etenemä. Vanteen ET eli offset on etäisyys (millimetreinä) pyörän keskiviivan ja kiinnitystason (pyörännavan) välillä (https://www.1001renkaat.com/neuvoja-renkaat/vanteen-et).
Linkistä löytyvä kirjoitus kannattaa lukea huolellisesti, kun lähtee rengasostoksille. Etenkin nuorilla miespuolisilla henkilöillä on jostakin syystä intoa vaihtaa mataliin ja leveisiin renkaisiin. Niillä rikkoo helposti auton ja ajettavuus heikkenee.
Edellä mainitussa kirjoituksessa asia on selitetty hyvin. Suora lainaus tekstistä:
On tärkeää huomioida seuraavat asiat:
- Mitä suurempi ET on, sitä sisempänä vanne renkaineen on. Jos siis ET on liian suuri, saattaa vanne hangata jarruosiin tai iskunvaimentimeen.
- Mitä pienempi ET on, sitä ulompana vanne renkaineen on. Jos ET on liian pieni, saattaa vanne osua auton runkoon, suoraan ajettaessa tai käännettäessä.
(Lähde https://www.1001renkaat.com/neuvoja-renkaat/vanteen-et )
Esimerkiksi kuvan Volvo 850 vm 1995 tulisi vanekoon olla 15 tuumaa. Auton renkaan pulttijako on Volvoille tyypillinen 5*108 ja ET 43 ja keskireikä 65.
Asiantunteva rengasmyyjä ei myy autoon vääränlaista vannetta. Ongelmana on nettitilaukset, joissa myyjän asiantuntemusta ei ole mahdollista hyödyntää. Esimerkiksi Rengasnuoran sivustolla opastetaan seuraavasti: Rekisteriotteessa ilmoitettua rengaskokoa saa leventää tai kaventaa maksimissaan 30 mm ja vanteen halkaisijaa voidaan muuttaa maksimissaan yhdellä tuumalla ilman muutoskatsastusta. Uudemmissa autoissa tulee huomioida myös esimerkiksi jarrusatuloiden, pyörän ripustuksien ja ABS-jarrujärjestelmän sekä ajonhallintajärjestelmän rajoitteet rengaskoon muutoksissa. (Lähde https://rengasnuora.fi/rengastietoa/renkaiden-valinta/) Tämä 30 mm sääntö suuntaansa, on hyvä pitää mielessä, kun suunnistaa vannekaupoille ja pohtii uusia näyttäviä renkaita.
Kommentit
Lähetä kommentti