Operaatio sauna, osa I

Kuvat MM


Tästä se alkoi. Saunan rakentaminen. Tontilla on rakennuksia vähän siellä täällä ja olen pohtinut, miten kokonaisuuttaa saisi hieman järkevämmäksi. Myllääminen alkoi heti vuonna 2015, kun  sain avaimet käteen. Nyt siis on vuorossa yksi hirsirakennus, joka on tähän saakka toiminut puutarhavajana.

Mökillä on sauna. Se on ns. elintasopatissa, joka on rakennettu talon kylkeen joskus 1980-luvulla. Luultavasti joku kiroaa minut ns. alimpaan kattilaan, kun siirrän saunan sisätiloista ulos. Mutta minä tarvitsen kettiön. Arvostan nimittäin sitä enemmän, että minulla on  sisällä hyvä keittiö kuin sauna. Ja koska peräkylälle ei ole järkevää rakentaa mitään uutta, olen ajatellut, että keittiö on hyvä tehdä nykyisen saunan paikalle.



Perustukset on tehty ja purkutyöt aloitettu. Seuraavaksi numeroin hirret ja sitten tarkoitus on purkaa tuo pömpeli. Hirret kasaan ja sitten kasaaminen. Monta hikipisaraa siis tulossa.

Tosin olen ajatellut, että aamulla aikaisin purkuhommia. Lepoa päivän kuumin hetki ja taas illalla hommat jatkuvat.

Nauloja on naputeltu irti laudoista. Olen saanut kaiken irti suhteellisen ehjänä. Joitakin lankkuja joudun ostamaan sekä uudet niskat haluan ostaa sekä uudet ruuvit kattoon. Ja tietenkin kiuas. Piippu on hankittu jo keväällä alennusmyynnistä.





 

 

Kommentit