Hyvä paha diesel: Diesel ja hampun biomassa

Kuvat MM
Äkkiä huomataan että ei olekaan vettä. Raha. Voitto. Minulle. Enemmän. Siinä tuntuu olevan elämän päämäärä useimmille meistä. Tämä ajatus tuli kun luin pätkän Mikko Niemelän kirjoittamasta jutusta Suomen Kuvalehdestä (24.8.2018). Artikkeli oli otsikoitu: "Talvivaaran pilaamat järvet: Valtio ei ole kunnostanut yhtäkään – Yksi järvistä jää laajentuvan Terrafamen alle. "



"Kun kaivosyhtiö Talvivaara Sotkamo hakeutui konkurssiin vuonna 2014, oli selvää, ettei varaton pesä pysty puhdistamaan  saastuttamiaan järviä sellaiseen kuntoon, jossa ne olivat ennen kaivostoimintaa. Vastuu järvien kunnostamisesta siirtyi valtiolle ja kulut veronmaksajien harteille."

Ilmastonmuutoksen syntipukisi on nousemassa erilaisten tekijöiden joukossa dieselkäyttöiset autot. Nyt vannotaan sähköautojen nimeen ja akkuteollisuus etsii tarvitsemiaan metalleja.

27.9.2018 uutisoitiin kun mm. Porche ja BMW ilmoittivat heipat dieseleille (TM 28.9.2017)



Lienee täysin kiistatonta, että ympäristöllä ei mene hyvin, ei ole mennyt pitkään aikaan.  Jäätiköiden sulaminen ja merenpinnan nousu vaikuttaa mm. maapallon pyörimiseen. Asia ja mittasuhteet voivat tuntua taviksesta pieniltä, mutta emme välttämättä käsitä tällaisten mittasuhteiden mittakaavaa, vaikka joitakin asioita olemmekin onnistuneet mittailemaan.

Kiinnostuin dieselistä ja sen taustasta. Olen joskus lukenut Dieselistä ja muistin hämärästi, että hän  pohdiskeli biodieseliä jo silloin kun aikoinaan kehitteli moottoria. En muistanut kuitekaan, mitä hän oli ajatellut. Tiivistäen voinee todeta, että homma kaatui hamppuun.



Dieselmoottorista
Saksalainen Rudolf Diesel kehitti juuri nyt hyvin syntiseksi todetun dieselmoottorin. Hän oli kuitenkin alunperin suunnitellut moottorin toimivan öljystä tehtävän dieselin sijaan bioöljyillä. Hänen  ajatuksensa että polttoaineena voitaisiin käyttää siemen- ja kasviöljyjä. Vastuullisena tutkijana hän ymmärsi, että luontoa ei pidä kuormittaa. Hän myös järkyttyi, kun tajusi, että hänen keksintöään voidaan käyttää tuhoamiseen.


Katso kohdasta Puhdas ja uusiutuva polttoaine.




Yllättävästi  Diesel oli tutkinut hampun biomassaa jo tuolloin.  Itselleni tuli täysin uutena asiana, että varsin huonomaineisen hampun biomassasta eritetyt polttoaineet ja öljyt voivat korvata kaikki fossiilisten polttoaineiden energiamuodot. Tätä tietoa vasten en ollenkaan käsitä nykyistä puhetta ympäristöystävällisistä sähköautoista.
Sähköautot vaativat akkuja. Akkuihin tarvittavaa metallia joudutaan kaivamaan maasta ja tunnetusti kaivokset tuhovat ympäristöä. Kaivoksista pääsee luontoon yleensä sellaisia aineita, jotka pilaavat vesistöjä ja ympäristöä noin yleisestikin, puhumattakaan siitä, että kaivosalue tuhoaa luonnon. 

Kannattaisiko nyt pohtia uudelleen tämä kulkemiseen liittyvä problematiikka. Myös diesel. Josko se onkin mainettaan parempi. 
Kun menneellä viikolla katsastutin vanhan, siis oikesti todella vanhan pakuni vuodelta 1991, sen päästömittauksessa K-arvo oli 0.84 ja sallittu arvo on 3. (Ks. TM/2017; Trafi, Trafi II ns. perustelumuistio; pakokaasujen mittaus dieselkäyttöiset autot/autotieto;)


Rudolf Diesel kuoli hämärissä olosuhteissa (ks. Ylen artikkeli vuodelta 2013 28.9.2018)

Kommentit