Takkasetti mökille ja nostalgiaa Seinäjoella


Kuva MM

Tänään minun piti mennä mökille. Vähän tekemään jotakin pientä. Auton takakontissa oli vanhoja sanomalehtiä sekä kirppikseltä hankittu takkasetti mökille.  Sanomalehdet laitan kesällä suojaamaan istutuksia rikkaruohoilta. Ne ovat mainio eriste, vaikkapa marjapensaiden juurille. 

No sitten vähän, kylmä kun oli, ryhdyin miettimään, että jos tästä kuitenkin lähtisi jouluostoksille. Ja lähdinhän minä Seinäjoelle.  Seinäjoki on lapsuuteni kaupunki tai siis se vähän suurempi lähikaupunki, jossa käytiin tekemässä ostokset. Se on myös kaupunki, jossa ajoin autokoulun inssin. Paikka, jossa oli liikennevalot 1980 -luvulla. Olo oli vähän nostalginen. Kuten Kamuni tapaa sanoa, ympyrät sulkeutuvat. Siihen sisältyy, ainakin itselläni, jonkin verran haikeutta ja sellaista epämääräistä herkkää. Tiedättehän, kun silmät alkavat vähän kostua ja mieleen nousevat asioita, joita ei ole vuosiin muistanut. 

Siellä kierrellessäni koin monta sellaista herkistävää hetkeä. Muistot nousivat väkevänä pintaan. Isän kanssa ajelut kuorma-autolla, jäätelö kuumana kesäpäivänä. Ylioppilaslakin ostaminen äidin kanssa jne. Joskus on tosiaankin terapeuttista tehdä sellaisia reissuja, joita ei ole ajatellut tekevänsä.  Sillä arjessa lähelle on tavattoman vaikea nähdä. 

Oikeiden kauppojen jälkeen lähdin kirppiskierrokselle. Tosin ehdin vain yhteen, sillä jotenkin unohdin  sen toisen, jonne minun piti mennä käymään. Löysin jälleen teoksiini päitä, uutukaiset laudeliinat saunaan ja sienikorin, jollaista olen jo hyvän aikaa etsinyt. Olin mykistynyt, kun mainitsin, että mielläni ostan näitä päävärkkejä. Kirppiksen täti lupasi ryhtyä keräämään niitä minulle. Tuli jotenkin hyvä olo.

Tyytyväisenä ajelin takaisin kotinurkille. Kun tulin sisään, vastassa oli Junnu, joka oli  juuri lämmittämässä itselleen ruokaa.









 

Kommentit