Tammen alla

 Kuvat MM

Tammi. Se seisoo mökin pihassa. Ehkä vähän hassussa paikassa. Se on istutettu siihen todennäköisesti siksi, kun on haluttu jotakin etelän eksotiikkaa maalaispihaan.  

Pohjanmaa ei totta tosiaan ole tammivyöhykettä ja sen kyllä huomaa. Lehdet jäävät pieniksi ja terhot eivät kunnolla kehity. Eivät ainakaan näin viileänä kesänä kuin mitä kulunut kesä on ollut. Mutta kaunis tuo puu on.

Tämä tammi on tullut minulle  aika tärkeäksi osaksi mökkielämääni. Sen alla olen istunut tuumaamassa monen monta kertaa, mitä ja miten seuraavaksi teen, seurannut trampalla hyppivää Junnua ja juonut teetä.  Olen myös istunut sen alla olevassa keinussa lukemassa kirjaa ja päiväunetkin on tullut välillä otettua sen latvusten suojassa.

Nyt tammi valmistautuu talveen. Sen lehdet ovat kellastuneet. Se on hyvä merkki kiirehtiä omia syystöitä ja valmistautua itsekin laittamalla piha talvikuntoon. Seuraavana minulla on vuorossa lehtien haravointi, WC:n nesteiden tyhjäys ja muut pikkupuuhat. Sitten talvi voi tulla. Tulevalla viikolla vietän mahdollisimman paljon aikaani mökkipuuhissa, sillä minulla on syysloma.

Kattomieskin on luvannut tulla tulevalla viikolla tekemään työnsä. Toivottavasti tulee. Katolle kiipeäminen on nimittäin niitä töitä, jotka mieluusti jätän aivan suosiolla alan ammattilaiselle.




Kommentit