Netti....


Kuva MM

En tiedä, mikä näissä nettijutuissa ja yleensä tietotekniikkaan liittyvissä asioissa aina mättää. Ohjeen mukaan laitat vain piuhat kiinni ja se on siinä. Kuvat ovat selkeät ja johdotkin ovat yleensä sen verran erilaisia, että tyhmä tätikin ymmärtää, mikä piuha pitää laittaa minnekin.

Silti ei  taaskaan mennyt ihan kuin Strömsössä. Kun kävin ostamassa modeemin ja reitittimen (niin kuvittelin) sunnuntaina puolen päivän nurkilla, koska perjantaina modeemini sanoi irti työsopimuksensa. No joka tapauksessa siitä sitten alkoivat ongelmat... Tämä on kuitenkin kolmas modeemi-reititin, jonka ihan itse asennan, joten joku käsitys minulla aiheesta on.

Mielestäni sanoin myyjälle selvästi että tarvitsen laitteen, jossa on modeemi ja reititin, koska minulla homma kulkee todella vanhanaikaisesti. Talossamme ei ole kuitua vaan ihan kolmipiikkinen puhelinpistoke, jota kaupan nuori poikalapsi ei välttämättä ole eläissään nähnyt.

"Asennuksessa" meni koko päivä... eikä homma onnistunut. Ohjelma herjasi, että kaapeli ei ole kiinni puhelimessa. Laitteen ohjeiden mukaan asennuksessa menee aikaa 0,30 sekuntia. Eli lähes valon nopeudella pitäisi homman toimia.

Vaihdoin kaapelia (edellisen modeemin kaapeliin)  ja taas pakkauksessa mukaan tulleisiin, käänsin suuntaa ja uudelleen ja uudelleen kokeilein, kävin sitten ostamssa vielä uuden kaapelin sekä uuden jatkojohdon puhelimeen. Kävin liikeessä, josta hankintani tein ja kävin kilpailijallakin ja sanoin, että kumma juttu kun se herjaa, että ei ole yhteyttä puhelinverkkoon. Molemmissa liikkeissä nuoret poikalapset (luultavasti jokainen on entinen/tuleva tai nykyinen opiskelijani) sanoivat että eivät koskaan ole kuulleetkaan tuollaisesta ongelmasta. Ja sellainen ilme, että voi mummo rukkaa, että ei kykene ollenkaan tuohon hommaan, että olisihan tuo nyt pitänyt arvata.

Maanantaina soitin palveluntuottajalle ja kerroin ongelmastani. Lupasivat soittaa takaisin... eikä soitettu. Siinä vaiheessa olin jo niin vihainen, että ajattelin vaihtaa liittymän Telian liittymäksi. Todella epätoivoista minulle, edes ajatella sellaista.

Koska työt alkoivat maanantaina, pääsin katsomaan netistä laitteen asennusohjeita. Olin tehnyt kaiken niin kuin piti.  Tankkasin ostamani laitteen lappua edelleen ja tulin siihen tulokseen, että minulle on myyty väärä laite.

Siispä, kun työaika oli lopussa, hyppäsin autooni ja hurautin jälleen kerran liikkeeseen. No niin. Sain kiinni uuden pojan. Selitin asiani ja sanoin, että kun minulla oikeasti on ihan vanhanaikainen puhelinjohto siinä koneessani, tarvitsen laitteen, jossa on reititin ja modeemi, ihan niin kuin  jo sunnuntaina mielestäni kerroin. Lisäksi minulla oli vanha laite mukana, jonka jätin kierrätykseen samalla ja vanhan laitteen ohjekirjakin oli kassissa, jotta varmasti saisin oikean laitteen. Kerroin käyneenikin vielä liikkeessä uudelleen sunnuntaina.

No tätä poikaa kiinnosti todella paljon se, että kuka duunikaveri on tuotteen myynyt, että pääsisi kuittailemaan. Sanoin, että nyt kuule ei ole ollenkaan olennaista se, että kuka sen on myynyt, virheitä sattuu eikä virheitä tule, jos ei mitään tee...alennusta toki kysyin tässä vaiheessa, sillä  ajelu kotiin ja liikkeeseen yhden modeemi-reitittimen takia 4 kertaa on vähän liikaa. Jep. Laitteen hinta oli 109, maksoin siitä 89. Joten aina kannattaa avata suu. Muistan kuinka minua lapsena nolotti kun äitini kysyi aina alennusta. Ja nyt olen itse juuri samanlainen. Omena....

Siitä liikkeelle plussaa, että asia hoitui hienosti, asiakaspalvelu oli hyvää.

Muuten muistakaa säilyttää tuotteen pakkauslaatikko koko sen elinkaaren ajan! Jos tulee ongelmia, se on todella tärkeä asia. Liikkeet suhtautuvat palauttamisiin todella nihkeästi jos laatikkoa ei ole.







Kommentit