Ylinopeussakoista


En tiedä, mistä tämä asia nyt tuli sitten mieleen näin talvisena lauantaiaamuna. Siitä on jo kulunut aikaa, kun erään miljonäärin ylinopeussakot puhuttivat valtakunnassa. Hmmm... suurethan ne olivat. Jossakin syrjäkylällä tuolla rahalla saa omakotitalon tai suhteellisen pitkän pätkän rivarista. Se on jonkun kokonainen vuosipalkka sivukuluineen.

Mutta toisaalta ja yhtäältä... Kun tuolla tiellä ajaa, niin siellä on havaittavissa sellaisten metallitolppien päässä  keltaisella pohjalla olevia pyöreitä tauluja, joissa on numeroita. Ne numerot, niin minulle autokoulussa kerrottiin, tarkoittavat sitä, että autossa olevan nopeusmittarin lukema ei saisi ylittää tuota taulussa olevien numeroiden lukua. Minulle kerrottiin, että jos niin toimin, että  vauhtimittari ylittää tuon luvun, joka siihen liikennemerkiksi kutsuttuun pyöreään tauluun on kirjattu, on poliisilla oikeus antaa minulle sakot. Käsitin, että tätä ohjetta on syytä noudattaa. Sillä liikennesääntöjen, kuten muidenkin sääntöjen noudattaminen, tekee toiminnasta ennakoitavaa.




Jotenkin siis katson, että ylinopeutta ajava henkilö on tietoinen siitä, että ylinopeuden ajaminen on kiellettyä ja että siitä on seuraamuksia. Lisäksi jokainen, jolla on tällainen auton kuljettamiseen oikeuttava lupa, jota myös ajokortiksi kutsutaan, ei ole voinut välttyä siltä tiedolta, että meillä Suomessa on käytössä progressiivinen sakotus ihan niin kuin progressiivinen verotuskin.

Katson, että jos painan kaasua ja ajan ylinopeutta, otan tietoisen riskin, jonka seurauksena voin menettää tuloihini suhteutetun määrän rajaa. Joskus se riski toteutuu ja joskus ei. Elämä nyt vaan on sellaista. Olen siis sitä mieltä, että jos on riskin ottanut, kärsii myös riskin toteutumiseen liittyvät seuraamukset, eikä ala valittamaan epäreiluista sakoista.

Enemmänkin kuin sitä, onko sakot kohtuuttoman suuret, pitäisi pohtia, mitä seurauksia ylinopeudella voi olla muille tiellä liikkujille. Mitäs jos kuljettaja menettää autonsa hallinnan ja se ajautuu vastaantulevan kaistalle tai tiellä kulkevan päälle? Onko auto silloin pahoinpitelyn välillinen väline vai suorastaan tappoase?  Miten tällaiseen ylinopeuden ajajaan pitäisi suhtautua? On epäreilua, jos joku täysin asiaan osaton vammautuu tai kuolee tällaisen kuskin kaahailun seurauksena. Se on paljon epäreilumpaa kuin sakot.Yleensä rikoksentoekoväline tuomitaan valtiolle menetettäväksi. Miksi auton kohdalla ei toimita niin?

Liikenneturvan,  Kesäliikenne  2014, mukaan (ks. PDF) usein taustatekijöinä ovat yhdistettynä ylinopeus, rattijuopumus sekä turvavöiden käyttämättömyys. Nuorten tieliikenteessä tapahtuvista kuolemantapauksista yli kolmannes sattuu kesäliikenteessä. Viikonloput - etenkin kesälauantait - ovat tilastojen mukaan nuorten liikenneonnettomuuksien tyypillistä aikaa. Nuorten onnettomuuksiin johtaneista syistä useimmin esiin nousevat ylinopeus, rattijuopumus ja turvavyön käytön laiminlyönti.
Aika usein uutiskynnyksen ylittää eräs saksalaisvalmisteinen auto, jolla nuori mies tai miesseurue on päässyt hengestään lauantaiaamuyön tunteina.  Yleensä kerrotaan lisäksi, että alkoholilla oli osuutta asiaan. Samaisesta autosta ja sen omistajista on liikkeellä monenlaisia tarinoita ja kaskuja. Yksi mm. kertoo, että tämän kyseisen automerkin kuljettajalla ja kondomilla on se yhteinen asia, että molempien sisällä on täys m****u.

Ylinopeus yhdistettynä liukkaaseen tiehen ja tuoreeseen ajolupaan on yleensä tappava yhdistelmä. Miten liikenneturvallisuutta voitaisiin sitten parantaa? (Liikenneturva)

Ylinopeus yhdistettynä liukkaaseen tieden on tappava yhdistelmä myös kokeneemmalle kuskille.





Ylinopeuden ajaminen on mielestäni siis täysin vapaaehtoista. Kuski  ottaa täysin tietoisen riskin, että voi käydä niin, että tinanapit ovat tarkastelemassa juurikin sitä, millaisella vauhdilla kansalaiset liikkuvat.



Lähteitä ja lukemistoa

Liikenneonnettomuuskustannukset ja niiden muodostuminen



Kommentit